materiały POS

Materiały POS (point of sale) to pojęcie marketingowe, określające wszelkiego typu elementy reklamowe skierowane bezpośrednio do klienta detalicznego umieszczane w miejscu sprzedaży lub w pobliżu. Ten typ promocji jest odmianą strategii BTL (below the line). Oznacza to promowanie usług lub produktów poza środkami masowego przekazu, takimi jak internet, czy telewizja. Celem stosowania materiałów POS jest zwiększenie sprzedaży towarów i usług, wpływając na decyzję o zakupowe już w sklepie albo innym punkcie dystrybuującym produkt. Obecnie ta strategia promowania jest uważana za jedną z kluczowych. Badania marketingowe jasno pokazują wyraźne korzyści z zastosowania materiałów POS.

Rodzaje materiałów POS

Jest bardzo wiele rodzajów materiałów POS, niektóre z nich wychodzą z użycia, inne stają się coraz modniejsze. Cechą dobrej reklamy jest atrakcyjny, przyciągający wzrok wygląd. Czasem odpowiada za to oryginalny kształt, innym razem podświetlane elementy. Pomysłów jest bardzo wiele. Dobry materiał POS, oprócz przekonywania klienta do zakupu w ostatniej fazie podejmowania decyzji, promuje i rozpowszechnia markę. Reklamy mogą być wykonane z papieru, kartonu, plastiku, czasem nawet metalu. W zależności od potrzeb stosuje się różne rozwiązania. Dawniej formą materiałów POS były szyldy, teraz coraz częściej spotyka się interaktywne i skomputeryzowane wersje. Przykładów tego typu reklam jest bardzo wiele.

Wobbler– reklama przyczepiana elastycznym paskiem do półki z produktami. Atrakcyjne mocowanie i duża plakietka z kolorową ofertą potrafią bardzo skutecznie przyciągać wzrok klientów.

Stopper– reklama umieszczona prostopadle do produktów na półce. Przechodzący klient często zatrzymuje się przyciągnięty dużym, widocznym z daleka materiałem POS.

Topper– reklama umieszczona na szczycie półki. Ta forma daje klientowi poczucie odmienności produktów sprzedawanych z danego regału.

Shelf- liner– listwa reklamowa umieszczana na półce, podkreślająca zalety sprzedawanych produktów.

Hanger– duży plakat zawieszany pod sufitem reklamujący markę i produkty.

Potykacz– plastikowy stojak z naniesioną reklamą.

Naklejki– forma występująca w różnych rozmiarach. Produkowane są małe i wielkie przyklejane na podłogę. Ten drugi typ ma właściwości antypoślizgowe i jest odmienny kolorystycznie od posadzki.

Broszury i ulotki– popularne papierowe materiały promujące produkty danej marki.

Lightbox– konstrukcja podświetlająca plakat z logiem producenta i produktami.

Infokiosk– jedna z najnowocześniejszych form materiałów POS. Jest to interaktywna reklama umieszczona na wyświetlaczu komputera.

Zalety materiałów POS

Do zalet materiałów POS należy zaliczyć ogromną skuteczność. Badania jasno pokazują ogromny wzrost zainteresowania towarem po zastosowaniu tej formy promowania produktów. Reklamy tego rodzaju docierają do ogromnej ilości odbiorców, a są nieporównywalnie tańsze od kampanii w środkach masowego przekazu.

Wady materiałów POS

Materiałom POS często zarzuca się kreowanie kiczowatej przestrzeni. Zbyt duże zagęszczenie reklam w jednym miejscu może powodować obniżenie zainteresowania sprzedawanymi produktami. Czasem wadą jest niewielka trwałość materiałów reklamowych, szczególnie tych wykonanych z papieru i kartonu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj