User Experience, czyli doświadczenia użytkownika, są coraz częściej stawiane na pierwszym miejscu w procesie projektowania. Firmy przekonują się, że zapewniając klientom pozytywne przeżycia związane z produktami i marką, mogą dotrzeć z komunikatami lepiej niż za pomocą agresywnych reklam i promocji. Jakie są podstawowe założenia projektowania opartego na doświadczeniu?
Co wpływa na pozytywne doświadczenia użytkownika?
W projektowaniu opartym na doświadczeniu bierze najczęściej udział cały zespół specjalistów. To programiści i designerzy odpowiedzialni za wygląd i działanie strony internetowej lub urządzenia, graficy, copywriterzy, testerzy, architekci informacji. Dlaczego pozytywne doświadczenia użytkowników zależą od pracy tak dużej liczby osób?
Projektowanie oparte na doświadczeniu jest złożonym procesem, dlatego bierze w nim udział cały zespół osób o zróżnicowanych kompetencjach To, czy produkt będzie pozytywnie odbierany przez użytkownika, jest kwestią kilku poniższych czynników:
- użyteczności – tego, czy produkt jest zrozumiały i łatwy w obsłudze;
- atrakcyjności wizualnej – estetyki, zgodności z aktualnymi trendami;
- dostępności i responsywności – produkty cyfrowe powinny być dostosowane do obsługi na różnych urządzeniach i przez osoby z niepełnosprawnościami;
- przydatności – tego, czy produkt odpowiada na określone potrzeby klienta.
Gdzie wykorzystuje się projektowanie oparte na doświadczeniu?
Pierwsze skojarzenie związane z tematem UX to strony i sklepy internetowe. Idea projektowania opartego na doświadczeniu sięga jednak znacznie dalej. Doświadczenia użytkowników stawiane są w centrum także w przypadku urządzeń (komputerów, telefonów, akcesoriów), gier komputerowych, interfejsów w bankomatach, kioskach informacyjnych itp.
Czy projektowanie oparte na doświadczeniu sprzedaje? Wpływ UX na sukces sprzedażowy
Najważniejszym celem projektowania opartego na doświadczeniu nie jest zwiększenie sprzedaży. W ten sposób projektuje się przede wszystkim po to, by ułatwić korzystanie ze strony lub produktu: zapewnić łatwą nawigację, zadbać o przejrzystość informacji czy o właściwą estetykę.
To wszystko w dużym stopniu wpływa jednak na sprzedaż – jest to widoczne szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Sklep, który będzie dostarczał klientowi łatwy dostęp do informacji o produktach, zapewniał wygodną ścieżkę zakupu, zachęcał do zakupu atrakcyjnymi zdjęciami i designem, będzie lepiej odbierany przez klienta. I odwrotnie – nieintuicyjne, mało przyjazne strony internetowe o skomplikowanej strukturze mogą skutecznie zniechęcać do zakupu.
Ty również uważasz, że projektowanie oparte na doświadczeniu to przyszłość dla produktów cyfrowych? Dołącz do GlobalLogic i pracuj tak jak lubisz!