Wyszukiwanie treści w Internecie jest jedną z najważniejszych funkcjonalności całej sieci. To właśnie możliwość szybkiego i prostego znalezienia szukanych treści odróżnia Internet od mediów, dokumentów, książek i innych treści starszego typu. Dużą zaletą algorytmów pozwalających na wyszukiwanie informacji w Internecie jest inteligentne podejście do spełnienia intencji użytkownika.
Dzięki zaawansowanym algorytmom nie trzeba już wpisywać dokładnej frazy, którą wyszukiwarka wyszuka na stronach dostępnych publicznie w sieci. Bardzo ważną zmianą w ostatnich latach jest też coraz bardziej zaawansowany system wyszukiwania głosowego, który znacznie ułatwia korzystanie z treści dostępnych w Internecie.
Na czym polega wyszukiwanie głosowe?
Wyszukiwanie głosowe udostępnione jest przez wiele firm. Najpopularniejszą jest wyszukiwarka Google. Jej twórcy są jednocześnie producentami oprogramowania Android, z którego korzysta wielu użytkowników smartfonów. Inne firmy także posiadają swoje systemy wyszukiwarek z możliwością wprowadzania zapytań głosowo.
Ten sposób wyszukiwania informacji polega na połączeniu dwóch funkcji: zwykłej wyszukiwarki internetowej (choć można wyszukiwać nie tylko treści w Internecie, ale też na komputerze, w bazie danych, w pamięci smartfona) i systemu rozpoznawania mowy. Dzięki temu polecenia wprowadzane w formie głosowej są konwertowane na tekst, który jest już zrozumiały dla algorytmów wyszukiwarki. Co więcej, nowoczesne systemy rozpoznawania mowy (np. Asystent Google, z którego korzysta już ponad 100 mln użytkowników) potrafią także komunikować się z użytkownikiem w formie głosowej. To duży przełom, ponieważ algorytmy syntezy mowy są dziś bardzo rozwinięte. Komunikacja z Asystentem Google przebiega podobnie do konwersacji z człowiekiem.
Kiedy najczęściej wykorzystujemy wyszukiwanie głosowe?
Wyszukiwanie treści i wydawanie poleceń za pomocą komend głosowych może być wykorzystywane do niemal wszystkich działań na smartfonie lub komputerze. Z reguły użytkownicy wykorzystują jednak tę funkcję w następujących sytuacjach:
- wyszukiwanie treści i informacji w Internecie,
- sterowanie smartfonem lub komputerem,
- sterowanie urządzeniami smart (TV, głośnik bezprzewodowy, inteligentne oświetlenie w domu),
- obsługa nawigacji w samochodzie.
W jaki sposób dostosować treści na swojej stronie do obsługi głosowej?
Wyszukiwanie głosowe jest na tyle wartościowe, popularne i zarazem perspektywiczne, że twórcy stron i aplikacji coraz częściej dostosowują swoje produkty właśnie pod obsługę głosem. W jaki sposób optymalizować strony i aplikacje, aby jak najlepiej współpracowały z tą funkcją?
Na początku warto wykonać audyt i zbadać, jakie treści znajdują się na stronie. Warto w tym celu przeprowadzić analizę słów kluczowych. Trzeba porównać treści na stronie z najczęstszymi zapytaniami użytkowników – powinny się ze sobą dość dobrze pokrywać. W porównaniu z tradycyjnymi wyszukiwarkami, w trakcie wyszukiwania głosowego wielokrotnie wprowadzane są frazy kluczowe składające się z wielu słów (tzw. frazy long tail). To właśnie pod nie powinno się więc optymalizować swoją stronę internetową.