Celem każdego przedsiębiorcy jest wygenerowanie jak najlepszego zysku, który na ogół osiągany jest poprzez sprzedaż produktów lub usług, choć nie zawsze. Czasem cel ustalony przez przedsiębiorcę, zwany też konwersją, może sprowadzać się do zamówienia subskrypcji lub nawiązania kontaktu. Jak sprawić, aby liczba użytkowników, którzy po wejściu na stronę zdecydują się podjąć określone decyzje, była jak największa? Do tego właśnie służy optymalizacja współczynnika konwersji. Co warto o niej wiedzieć i jak wykorzystać ją w praktyce?
Co to jest optymalizacja współczynnika konwersji?
Zanim zostanie wyjaśnione, czym właściwie jest optymalizacja konwersji, wpierw należy odpowiedzieć na pytanie, czym jest sama konwersja oraz jej współczynnik. Konwersją nazywamy określone zachowanie użytkownika po wejściu na stronę, które firma założyła jako swój cel. Konwersją mogą być np.:
- zamówienie produktu w sklepie internetowym
- dodanie produktu do koszyka
- zapisanie się na newsletter
- prośba o wycenę lub kontakt z obsługą klienta.
Współczynnik konwersji to stosunek osób, które wykonały tego rodzaju akcję, do ogółu odwiedzających stronę w określonym przedziale czasowym. Jaki powinien być idealny współczynnik konwersji w sklepie lub na stronie firmowej? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to pytanie. Wiele zależy m.in. od branży firmy i rodzaju akcji stanowiącej konwersję. Na ogół współczynnik konwersji wynosi od 2 do 5%, choć należy podkreślić, że zdarzają się branże, w których będzie on znacznie większy.
Optymalizacja współczynnika konwersji (w skrócie CRO) to taki zespół działań, który zmierza do poprawienia wyniku konwersji. Taka optymalizacja jest procesem, nie jednorazowym krokiem – powinna być prowadzona ciągle, równolegle z ulepszeniami na stronie i poprawą UX.
Jak optymalizacja konwersji pomaga w zwiększaniu zysków firmy?
Poprzez optymalizację współczynnika konwersji firma może maksymalizować swoją sprzedaż bez jednoczesnego zwiększania ruchu na stronie. To ważne, zwłaszcza wówczas, gdy podstawowym źródłem ruchu są kampanie Google Ads, a nie wyniki organiczne wyszukiwarki. Inwestując w marketing internetowy te same lub podobne środki, przedsiębiorca może zatem sprzedawać więcej produktów lub usług.
Poprzez ciągłe ulepszanie współczynnika konwersji firma może lepiej poznać zachowania swoich potencjalnych klientów, dowiedzieć się, czego szukają – i pod uzyskane informacje dostosowywać ofertę strony lub sklepu.
Jak optymalizować współczynnik konwersji?
Przedsiębiorca może pracować nad poprawą współczynnika na różne sposoby – w większości przypadków będą one ściśle powiązane z optymalizacją samej strony pod użytkownika. Na lepszy współczynnik konwersji mogą wpłynąć takie kroki jak np.:
- przyśpieszenie działania strony
- dodanie certyfikatu SSL
- umożliwienie zakupów bez rejestracji w sklepie
- dodanie chatu i newslettera na stronie
- zadbanie o atrakcyjną oprawę graficzną, zdjęcia produktowe
- wyeksponowanie danych kontaktowych.
Optymalizacja konwersji to proces, który warto zlecić profesjonalistom – do osiągnięcia zadowalających rezultatów nieodzowne są wiedza, doświadczenie oraz specjalistyczne narzędzia pozwalające analizować zachowania użytkowników. CRO to jedna z lepszych inwestycji, na jakie może zdecydować się przedsiębiorca działający w branży ecommerce lub chcący pozyskiwać klientów przez Internet. Informacje zebrane poprzez analizę konwersji pomogą firmie nie tylko w zwiększaniu zysków, ale również rozwijaniu oferty. CRO jest dziś kluczem do skutecznej sprzedaży i minimalizacji kosztów reklamowych, zatem stanowi priorytet w nowoczesnej firmie.