Odpowiednie decyzję biznesowe można podjąć tylko na podstawie rzetelnych danych. Nie inaczej jest w przypadku sklepów internetowych. Błędne informacje na temat zachowania Twoich klientów mogą doprowadzić z jednej strony do inwestowania w strategie, które nie przynoszą żadnych korzyści, z drugiej strony mogą doprowadzić do niedoinwestowania działań, które mają największą szanse na konwersję. Jednym z podstawowych narzędzi, które wykorzystane są do analityki internetowej jest oczywiście Google Analytics. Sprawdź, jakie sygnały mogą świadczyć o tym, że ta usługa dostarcza Ci błędne dane.
Różnica w transakcji między systemem CRM i Google Analytics
Jednym z istotniejszych parametrów w przypadku prowadzenia sklepów internetowych jest oczywiście sprzedaż. Zazwyczaj śledzimy ją z wykorzystaniem wewnętrznego systemu CRM, a dodatkowo w Google Analytics. Pewne różnice między tymi liczbami są oczywiście naturalne. Wynika to między innymi z faktu, że przynajmniej 10% użytkowników w Polsce nie jest śledzonych, ponieważ używają oni programów do blokowania reklam, które często jednocześnie uniemożliwiają załadowanie się skryptów śledzących. Część użytkowników przed wejściem na stronę nie zgadza się ponadto na śledzenie. Jeśli jednak wspomniana różnica wynosi więcej niż 20%, to warto się przyjrzeć temu problemowi nieco szerzej. Częstym problem jest umieszczenie celu konwersji na stronie podziękowania po opłaceniu zamówienia, a część zamówień opłacanych jest za pobraniem, więc klient nie dociera do tej strony i nie wywołuje zdarzenia, które ustawiliśmy jako cel.
Możemy również mieć sytuację, gdy transakcji w Google Analytics jest więcej niż w CRM. W takim wypadku częstym problemem, jest podwójne załadowanie kodu, np. poprzez odświeżenie strony podziękowania lub przejście na nią z wysłanego maila. Konieczne wtedy należy ten problem skorygować. Jeśli chciałbyś poprawnie ustawić zdarzenia na swojej stronie i lepiej śledzić konwersję w swoim sklepie internetowym, to najlepszym wyjściem jest skorzystanie z pomocy specjalistów, takich jak firma Conversion, która wyspecjalizowała się w analityce internetowej.
Zbyt niski Bounce Rate
Współczynnik odrzuceń, czyli Bounce Rate, to parametr, który chcielibyśmy utrzymywać na możliwie niskim poziomie. Nie da się jednak zmniejszyć go do zera, ponieważ zawsze będziemy mieć do czynienia z użytkownikami, którzy opuszczą naszą stronę bez wykonania żadnej akcji. Naszą uwagę powinien wzbudzić z całą pewnością współczynnik odrzuceń, który nagle spadł. Co może być przyczyną? Jednym z najczęstszych powodów są zdarzenia lub wirtualne odsłony, które generują akcję już po wejściu użytkownika na stronę. W takim wypadku należy zastosować tak zwane event non-interaction. To prosta modyfikacja kodu, która pozwoli uzyskać nam wiarygodne bardziej wiarygodne wyniki w Google Analytics.
Zbyt duży ruch z kanału referral
Innym sygnałem, który może nas skłonić do przemyślenia danych dostarczanych przez Google Analytics jest duży procent użytkowników z kanału referral. Jeśli do tej pory naszym głównym źródłem ruchu nie były afiliacje, to warto sprawdzić, czy przypadkiem w wewnętrznych kampaniach nie korzystamy z parametrów UTM do śledzenia konwersji. Jeśli tak jest, to nasze statystyki będą dalekie od prawdy. Warto w takich przypadkach stosować oczywiście zdarzenia.
Brak filtrów dla wewnętrznego ruchu
Należy pamiętać o tym, że ruch na naszej stronie powinien być odpowiednio filtrowany, ponieważ w przypadku standardowych ustawień również nasze wewnętrzne wejścia będą zaburzały statystyki dla naszej witryny. W przypadku większych firm zarówno wejścia deweloperów, działu marketingu czy pozostałych pracowników przeglądających stronę w celach służbowych będą zliczane jako dodatkowy ruch na stronie. Warto w takim wypadku dodać filtr dla wybranych adresów IP.
Istnieje jeszcze wiele problemów, które mogą wpłynąć na to, że nasze dane w Google Analytics nie będą zbierane prawidłowo, m.in. błędna konfiguracja consent mode czy brak kodu GA na niektórych stronach. Najlepszym sposobem, by opierać się na wiarygodnych danych jest skorzystanie z pomocy firmy, która specjalizuje się analityce internetowej, która będzie w stanie zweryfikować naszą konfigurację kodu Google Analytics.