Zastanawiasz się, jak wybrać platformę e-commerce dla swojego sklepu internetowego? Nie kieruj się wyłącznie ceną, zwróć też uwagę na funkcjonalność systemu, interfejs, skalowalność i wydajność. Sprawdź, czy możesz liczyć na wsparcie techniczne podczas wdrażania i prowadzenia sklepu. Odpowiednie oprogramowanie dba o pozytywne doświadczenia klienta, a przy tym pozwala na automatyzację procesów biznesowych. Przedstawiamy najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce.
Sytuacja branży e-commerce w Polsce
Z badań wynika, że 77% internautów zrobiło zakupy online w ciągu ostatniego roku. W branży e-commerce drzemie ogromny potencjał, z drugiej strony panuje w niej ostra konkurencja. Specjaliści przewidują, że wartość rynku e-commerce w Polsce w 2027 roku osiągnie 187 mld zł.
Aby wyróżnić się na tle konkurencji, warto zoptymalizować ścieżkę zakupową. Zadbaj o to, żeby opisy produktów dostarczały rzetelne, jasne informacje, a dołączone do nich zdjęcia były wysokiej jakości. Zaproponuj użytkownikom różne formy płatności i wysyłki, a także zwróć uwagę na szybkość ładowania sklepu. Odpowiednia platforma e-commerce pomoże Ci przyciągnąć klientów.
Jakie są rodzaje platform sprzedażowych?
Platformy e-commerce możemy podzielić na:
- open source,
- abonamentowe (SaaS),
- dedykowane.
Oprogramowania różnią się funkcjami, możliwością skalowania, personalizacji i integracji. Szukając platformy e-commerce, należy zwrócić uwagę na czas i koszty wdrożenia sklepu. Zastanów się, czy zależy Ci na sprzedaży międzynarodowej i swobodnej modyfikacji kodu. W takiej sytuacji wybierz oprogramowanie open-source. Jeśli chcesz szybko wystartować z biznesem, zwróć uwagę na platformę abonamentową. Pamiętaj jednak, że możesz korzystać wyłącznie z funkcji dostępnych w ramach pakietu.
Zastanawiasz się, czy warto wybrać platformę dedykowaną? System dostosowany jest do indywidualnych potrzeb klienta, z drugiej strony takie rozwiązanie pochłania mnóstwo czasu i pieniędzy. Utrzymanie platformy wymaga wsparcia programistów, dlatego wiąże się z dość dużymi kosztami. Należy zaznaczyć, że przedsiębiorca jest uzależniony od agencji wdrożeniowej, ponieważ tylko ona wie, co kryje się w kodzie.
Popularne platformy e-commerce typu open source
Jedną z najpopularniejszych platform typu open source jest WooCommerce. Skierowana jest do użytkowników WordPressa, którzy chcą szybko i bezpłatnie przekształcić swoją stronę w sklep internetowy. Aby skorzystać z zaawansowanych rozszerzeń, należy dodatkowo zapłacić. WooCommerce doskonale sprawdza się w przypadku małych i średnich firm, którzy dysponują ograniczonym budżetem i chcą samodzielnie zarządzać sklepem. Cechuje się wysoką skalowalnością i elastycznością. Platforma oferuje responsywne szablony (darmowe i płatne), a także udostępnia narzędzia analityczne. Można ją zintegrować z kurierami, Allegro i operatorami płatności online.
Czy warto założyć sklep na Magento?
Jeśli chcesz stworzyć duży sklep internetowy, zwróć uwagę na Magento. Platforma typu open source cechuje się wysoką wydajnością, elastycznością i skalowalnością, dzięki czemu wspiera rozwój biznesu. Oprogramowanie umożliwia zarządzanie tysiącami produktów, dodatkowo sprawnie obsłuży kilkaset transakcji miesięcznie. Oprócz tego system oferuje narzędzia analityczne, marketingowe i SEO.
Platforma pozwala również na zarządzanie wieloma sklepami z jednego panelu administracyjnego, tym samym wspiera ekspansję zagraniczną. Należy podkreślić, że wdrożenia Magento są czasochłonne i kosztowne. Stworzenie i prowadzenie sklepu wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej, dlatego warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego programisty.
PrestaShop – zalety i wady
Na Prestashop działa ponad 300 tys. sklepów internetowych. Przedsiębiorcy doceniają intuicyjny panel administracyjny, bezproblemową obsługę formularzy kontaktowych, a także wbudowane funkcjonalności. Platforma oferuje 2500 szablonów i 4000 modułów, dzięki czemu pozwala dostosować sklep do swoich potrzeb. Dodatkowo umożliwia ona integrację z wieloma dostawcami i hurtowniami. System jest regularnie aktualizowany, tym samym dba o bezpieczeństwo użytkowników. Z drugiej strony Prestashop wymaga dużej przestrzeni dyskowej na przechowywanie danych. Należy również liczyć się z tym, że ładuje się wolniej niż sklepy na konkurencyjnych platformach.
Jaką platformę SaaS wybrać?
Wśród najpopularniejszych platform abonamentowych wymienia się BigCommerce, Shopify i IdoSell. Pierwsze rozwiązanie umożliwia integrację z różnymi dostawcami, konfigurację reguł podatkowych i personalizację koszyka. Oprócz tego oferuje kompleksowy zestaw narzędzi marketingowych i obsługuje sklepy wielowalutowe. Należy jednak pamiętać, że na pewnym etapie rozwoju biznesu może Ci brakować niektórych funkcji.
Shopify ma intuicyjny interfejs i gotowy pakiet funkcji, dzięki czemu sprawdzi się w przypadku początkujących przedsiębiorców. Platforma jest wydajna i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Podobnie jak BigCommerce, gwarantuje wsparcie techniczne 24/7. Oferuje mnóstwo ciekawych szablonów, narzędzia do zarządzania reklamami i zaawansowane opcje analityczne. Wiele rozwiązań znajduje zastosowanie głównie na rynku amerykańskim.
IdoSell można zintegrować z popularnymi serwisami marketplace, tym samym wspiera sprzedaż w modelu omnichannel. Platforma pozwala zautomatyzować wydruki, zwroty i przepływy zamówień. Dodatkowo ułatwia integrację sklepu z porównywarkami cen, katalogami firmowymi, kurierami, operatorami płatności i bankami. Należy zaznaczyć, że obsługa panelu może początkowo sprawiać trudności.
Podsumowanie
Zanim zdecydujesz się na jedną z platform, zwróć uwagę na koszty wdrożenia i utrzymania sklepu. Zorientuj się, ile trwa jego założenie. Jeśli masz wątpliwości, które rozwiązanie sprawdzi się w Twoim przypadku, skorzystaj z usług doświadczonej agencji e-commerce. Specjaliści wybiorą platformę, która odpowiada Twoim potrzebom biznesowym i możliwościom finansowo-operacyjnym.