Wraz z systematycznie rosnącą ofertą usług zdalnych i upowszechnianiem się cyfrowego obiegu dokumentów, coraz większą a popularność zyskuje elektroniczny podpis. Przed pandemią blisko 1/3 Polaków była zainteresowana zastosowaniem podpisu kwalifikowanego w codziennym życiu. Rok później odsetek takich osób zwiększył się do 57 proc. Dzisiaj jest to już 59 proc. Jak wynika z badania, przygotowanego na zlecenie KIR i ZBP, większość Polaków zdaje sobie sprawę z ogromnych możliwości, jakie daje e-podpisu zarówno w zakresie usług publicznych, jak i komercyjnych.

Do czego służy podpis kwalifikowany?

Elektroniczny podpis kwalifikowany jest obecny na rynku polskim od niemal 20 lat. Jego zastosowanie reguluje unijne rozporządzanie eIDAS, dzięki któremu dokument sygnowany podpisem elektronicznym jest respektowany we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Kwalifikowany podpis elektroniczny można zastosować praktycznie wszędzie tam, gdzie w obiegu są tradycyjne pisma, czyli np. Urząd Skarbowy, w celu złożenia e-deklaracji podatkowej w formie JPK czy w kontaktach z ZUS. Za pomocą e-podpisu można również m.in. zgłosić narodziny dziecka, czy uzyskać odpis aktu z urzędu stanu cywilnego.

Bezpieczny podpis elektroniczny pozwala więc podpisać właściwie dowolny dokument z każdego miejsca i na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu. Kwalifikowany e-podpis, taki jak mSzafir, doskonale sprawdzi się też zarówno w naszym życiu prywatnym, jak i zawodowym, stanowiąc będąc cenneym narzędziem służące do pracy zdalnej czy podpisywania umów z pracodawcą, czy oraz we wszelkichystkich innych obszarach gospodarki, gdzie mamy do czynienia z podpisywaniem umów cywilno-prawnych.

E-podpis sprawdza się doskonale podczas pracy zdalnej, zapewnia dużą oszczędność papieru, przez co jest również rozwiązaniem ekologicznym, a także pozwala uniknąć dość ryzykownego wysyłania dokumentów pocztą lub kurierem, czy ponoszenia kosztów ich archiwizacji. Komfort użytkowaniay oraz wiele innych praktycznych korzyści sprawia, że do stosowania podpisu elektronicznego przekonuje się coraz więcej osób decydujących się na korzystanie z usług cyfrowych..

Podpis kwalifikowany – jak uzyskać?

Aby załatwić sprawę urzędową lub prywatną przez Internet, konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamościć i podpisanie elektronicznego dokumentu, wysyłanego do konkretnego urzędu czy instytucji. Można to zrobić, korzystając z kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jak wyrobić podpis elektroniczny?

Podpis kwalifikowany można zakupić u jednego z certyfikowanych dostawców. Ich lista znajduje się na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji. Warto zajrzeć również tutaj: https://www.elektronicznypodpis.pl/informacje/jak-zamowic-podpis-elektroniczny/.

W skład zestawu składającego się na podpis kwalifikowany wchodzą najczęściej:

  • specjalna karta kryptograficzna, na której zapisany jest certyfikat kwalifikowany użytkownika,
  • czytnik kart, który podłącza się do komputera osobistego,
  • oprogramowanie, które należy zainstalować na urządzeniu.

Cena takiego zestawu zależy od dostawcy, a także danej opcji, którą wybierze użytkownik. Wpływ na cenę będzie miał m.in. okres, przez jaki certyfikat jest ważny (może to być od roku do trzech lat).

Dostarczany przez Poza standardowym e-podpisem Szafir – z czytnikiem i kartą, KIR dostarcza także kwalifikowany e-podpis mSzafir dostępny jest w dwóch wariantach – jednorazowym lub z długim terminem ważności (na rok lub dwa lata). mSzafir , który nie wymaga stosowania fizycznych urządzeń, takich jak karty i czytniki. Aby z niego korzystać, wystarczy dostęp do Internetu. Więcej informacji na mszafir.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj