Kiedy nasze przedsiębiorstwo zaczyna się rozrastać, powoli brakuje czasu na rzetelne prowadzenie szkoleń. Wynajęcie sali, organizacja miejsca, sprawdzenie dojazdów – to wszystko zabiera mnóstwo czasu, energii i pieniędzy. Obecnie pojawiła się ciekawa alternatywa dla tradycyjnych seminariów. Tzw. webinar polega na przeniesieniu naszych szkoleń do internetu. Za pomocą transmisji online możemy dotrzeć do ogromnego grona odbiorców, nie ruszając się z domu.
Jakie są pierwsze kroki do stworzenia własnego webinara?
Może byłeś kiedyś na webinarze, a teraz chcesz zacząć coś własnego, albo masz już jakieś doświadczenie i chcesz uporządkować swoją wiedzę? Niezależnie od powodu, warto odświeżyć podstawy tworzenia własnego webinara.
Absolutnym początkiem będzie określenie celu, który chcesz osiągnąć. Jak mówi dawne przysłowie „Temu, kto nie wie, do jakiego portu zmierza, nie sprzyja żaden wiatr”. Musisz mieć jasno określone rezultaty, które chcesz osiągnąć. Od tego zależy, jakie następne kroki trzeba będzie podjąć. Inaczej będzie wyglądał webinar, kiedy chcesz po prostu przekazać swoją wiedzę i umiejętności, inaczej kiedy masz zamiar pogłębić relacje z odbiorcami i zupełnie inaczej w momencie, gdy planujesz sprzedać swój produkt lub usługę.
Jak już wiesz, co chcesz osiągnąć, zdecyduj, o czym opowiesz. Temat powinien być czymś, co dobrze znasz i rozumiesz. Jednocześnie musi to być coś, co zaciekawi odbiorcę, w przeciwnym wypadku nikt nie skorzysta z Twojego webinara. Dlatego warto poświęcić więcej czasu na wybranie materiału, który autentycznie wniesie jakąś wartość w życie uczestników.
Jakie są kolejne kroki do stworzenia własnego webinara?
Kiedy już masz dokładnie przemyślane co i dlaczego chcesz powiedzieć, warto zacząć ćwiczyć. Nawet najwspanialsza treść, która została fatalnie zaprezentowana, nie będzie miała dobrych efektów. Kilka prób pomoże wyłapać większość błędów i sprawi, że całość przebiegnie płynniej. Dobrym pomysłem jest także przygotowanie scenariusza. Nawet podczas nadawania może być cały czas pod ręką. Dzięki temu nie stracisz pewności siebie i będziesz kontrolował sytuację.
Masz już przygotowany solidny program, teraz musisz znaleźć odpowiednie miejsce, żeby zaprosić ludzi. Profesjonalne webinarium to takie, które odbędzie się bez żadnych zakłóceń technicznych. Niezbędna do tego jest sprawdzona platforma, przez którą możesz nadawać. Znanymi serwisami są m.in.: GoToWebinar, AnyMeeting, Join.me, Google Hangouts oraz Skype For Busines.
Teraz czas zaprosić ludzi na Twoje wydarzenie. Bez skutecznej promocji nie osiągniesz wielkiego sukcesu. Pamiętaj, że samo zaproszenie już jest Twoją wizytówką. Dlatego zadbaj o to, żeby zarówno od strony wizualnej, jak i treści prezentowało się nienagannie. W ten sposób przyciągniesz na swój webinar wielu klientów.
Przygotowania zakończone, czas przeprowadzić prezentację. Wszystkie poprzednie kroki miały Ci pomóc, zrobić to skutecznie. Nie spiesz się, trzymaj się swojego scenariusza i słuchaj reakcji uczestników, a zostaniesz dobrze zapamiętany.