Outsourcing to inaczej korzystanie z usług podwykonawców. Firma przekazuje część swoich zadań innym podmiotom, a rozwiązanie to coraz częściej pojawia się w biznesie, czego przykładem jest outsourcing sprzedaży. Jak to wygląda w praktyce?
Czym jest outsourcing sprzedaży?
Każda firma produkcyjna lub oferująca usługi chce dotrzeć do jak największej liczby klientów, jednak sprzedaż jako taka nie jest głównym obszarem jej działalności. Tak jest na przykład w branży kosmetycznej – firmie zależy oczywiście na dużej sprzedaży, ale najważniejsze jest tworzenie produktu oraz badania naukowe związane z tym procesem.
Zlecając outsourcing sprzedaży, przedsiębiorstwo produkcyjne bądź usługowe nie musi już zajmować się działaniami sprzedażowymi i marketingowymi. To właśnie firma zewnętrzna opracowuje oraz wdraża strategię sprzedaży, jest też odpowiedzialna za różne dodatkowe usługi, jak dystrybucja towaru, merchandising, badania konsumenckie, eventy związane z promocją produktu, monitoring konkurencji.
Dlaczego outsourcing jest lepszy?
Zatrudnienie pracowników, którzy zajmą się reklamą i sprzedażą, oznacza dodatkowe koszty dla firmy, ale outsourcing sprzedaży też przecież nie jest za darmo. Dlaczego więc jest to korzystniejsze rozwiązanie?
Główną zaletą jest to, że firma outsourcingowa zajmuje się tylko sprzedażą. Ma w tym względzie duże doświadczenie oraz wyspecjalizowanych pracowników, dlatego łatwiej jej dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć zakres sprzedaży promowanego produktu. Firmy takie jak 4mat.pl zajmują się całym procesem, od rekrutacji pracowników oraz ich przeszkolenia po kwestie kadrowo-płacowe. Usługi outsourcingowe mogą być realizowane także poza granicami kraju.
Outsourcing zakłada indywidualne podejście do każdego klienta, tak by w stu procentach spełnić jego oczekiwania co do sprzedaży produktu. Firma zlecająca outsourcing jest na bieżąco informowana o postępach, otrzymuje raporty z danymi sprzedaży, ma wgląd w działania konkurencyjnych marek.
Większe oszczędności
Outsourcing sprzedaży pomaga ograniczyć wydatki firmy. Współpraca z firmą zewnętrzną zapewnia szybki dostęp do doświadczonych pracowników – nie trzeba prowadzić rozmów rekrutacyjnych i zajmować się podnoszeniem kwalifikacji zatrudnionych osób. Do tego ryzyko porażki jest mniejsze, ponieważ firma zewnętrzna ma już na tyle duże doświadczenie w sprzedaży, że wie, jakie działania mają największe szanse powodzenia.