Obecnie w świecie biznesu powiedzenie „czas to pieniądz” nabrało szczególnego znaczenia. Dziś bardziej niż kiedykolwiek liczy się szybkość obsługi klienta. Sposobem na to, aby skutecznie konkurować z innymi podmiotami oferującymi podobne rozwiązanie, jest outsourcing logistyczny. Zobacz, na czym polega i dla kogo się sprawdza.
Co to jest outsourcing logistyczny?
Outsourcing logistyczny jest powierzeniem obsługi części lub wszystkich procesów logistycznych w ręce zewnętrznego partnera. Najczęściej jest nim duże centrum logistyczne. Taki podmiot może w imieniu swojego klienta wykonać szeroką gamę czynności na niemal każdym etapie łańcucha dostaw.
– Nie chodzi wyłącznie o magazynowanie produktów czy ich wysyłkę do klienta końcowego – tłumaczy ekspert OEX E-Business. – Nowoczesny outsourcing logistyczny może objąć też szereg dodatkowych usług, począwszy od przyjęcia towaru do magazynu od zewnętrznego dystrybutora i kontroli jego jakości, przez etykietowanie, konfekcjonowanie, aż po obsługę celną, a nawet obsługę klienta końcowego, w tym przyjmowanie zwrotów czy faktoring – wyjaśnia.
To właśnie sprawia, że z outsourcingu logistycznego korzysta coraz więcej firm, z różnych branż, zarówno w sektorze B2C, jak i B2B.
Co daje outsourcing logistyczny?
Outsourcing pozwala przede wszystkim zoptymalizować procesy logistyczne – zarówno przyspieszając ich przebieg, jak i obniżając koszty realizacji zadań związanych z transportem, magazynowaniem czy kompletacją i wysyłką zamówień do klienta końcowego.
Firmy, które decydują się na obsługę w tym zakresie:
- nie muszą prowadzić własnego magazynu lub robią to w bardzo ograniczonym zakresie – to pozwala wyeliminować niepotrzebne koszty eksploatacji powierzchni czy zatrudniania pracowników do obsługi,
- mają zapewnioną błyskawiczną dostawę produktów do klienta końcowego – to możliwe z uwagi na doskonałą lokalizację centrów logistycznych oraz fakt, że często działają one nawet przez 24 godziny na dobę,
- znacznie wzmacniają swój potencjał biznesowy – mogą się skoncentrować np. na pozyskiwaniu nowych kontrahentów, jak również na udoskonalaniu oferowanych produktów czy usług, mając pewność, że procesy logistyczne przebiegają poprawnie,
- podnoszą jakość obsługi klientów – to możliwe dzięki usprawnieniu przebiegu dostaw oraz mniejszemu ryzyku pomyłki przy kompletacji lub pakowaniu zamówienia.
Co istotne, zakres usług świadczonych w zakresie outsourcingu logistycznego może być dopasowany elastycznie do potrzeb każdej firmy. Można więc uzgodnić z partnerem, która strona odpowiada za poszczególne etapy procesu – tak, aby przebiegał on płynnie, ekonomicznie i z dobrymi skutkami dla klienta końcowego.
Dla kogo jest outsourcing logistyczny?
Wbrew pozorom, usługi z tego obszaru nie są przeznaczone jedynie dla największych graczy. Korzysta z nich coraz więcej małych oraz średnich firm – na przykład sklepów internetowych. W ich przypadku optymalizacja kosztów i czasu realizacji procesów logistycznych jest na wagę złota.
Taka współpraca może się również sprawdzić, jeśli firma planuje działalność na rynku międzynarodowym. Doświadczony partner logistyczny zorganizuje transport towarów oraz zajmie się obsługą celną i dopełnieniem wszystkich formalności – tak, aby przepływ dostaw był sprawny i przebiegał bez zakłóceń.
Jak zatem widać, warto się zainteresować możliwościami, jakie daje outsourcing logistyczny – inwestycja we współpracę w tym zakresie może oznaczać szansę na skuteczniejszą realizację celów biznesowych.