BPO/SSC to stosunkowo nowy trend w biznesie, doceniany i wykorzystywany przez coraz więcej przedsiębiorstw. Nic dziwnego, że popyt na specjalistów z tych dziedzin rośnie. Oba skróty są ze sobą powiązane, a przez to często mylone, choć znaczą coś zupełnie innego. BPO to Business Process Outsourcing, czyli zlecanie podmiotom zewnętrznym zadań związanych z działalnością firmy. SSC to z kolei Shared Service Center, czyli tzw. centrum usług wspólnych. Kto może liczyć na pracę w sektorach BPO/SSC i dlaczego warto się nim zainteresować?
Z usług SSC i BPO korzystają obecnie prawie wszystkie największe światowe korporacje. Największym rynkiem obsługiwanym przez sektor SSC jest Unia Europejska, a Polska jest liderem branży, jeśli chodzi o Europę Środkowo-Wschodnią.
Sektor BPO – czym się zajmuje?
Business Process Outsourcing to model pracy polegający na zlecaniu określonych czynności zewnętrznym firmom, organizacjom czy osobom. Mowa tu o działaniach, które nie stanowią kluczowej działalności firmy, są jednak niezbędne do jej funkcjonowania. Sektor BPO obejmuje więc specjalistyczne firmy oferujące usługi telemarketingowe, informatyczne, HR i prowadzące księgowość. Takie rozwiązanie pozwala klientowi korzystającemu z sektora BPO na wprowadzenie oszczędności i skupienie się na najważniejszych celach swojej firmy.
Sektor SSC – na czym to polega?
O ile sektor BPO tworzą centra outsourcingowe, tak sektor SSC to tak zwane centra usług współdzielonych. Mowa tu o wydzielonych z macierzystej firmy komórkach organizacyjnych, które realizują konkretne usługi dla firmy – matki. W tym przypadku również najczęściej mamy do czynienia z IT, księgowością, a także finansami i HR.
BPO/SSC – czy warto pracować w tym sektorze?
BPO i SSC jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się sektorów, zwłaszcza w Polsce. Od wielu miesięcy popyt na pracowników z tych dziedzin znacznie przewyższa podaż. Kolejne firmy zakładają w Polsce swoje oddziały, co oznacza, że ciągle powstających miejsc pracy jest znacznie więcej niż kandydatów. To doskonała wiadomość dla pracowników, którzy są zachęcani atrakcyjnymi wynagrodzeniami i innymi benefitami. Najczęściej poszukuje się osób ze znajomością języka niemieckiego i francuskiego, a także określonymi kompetencjami z zakresu finansów i bankowości oraz księgowości. Istotną informacją dla zainteresowanych powinien być fakt, że powinni wykazać się znajomością języków obcych, co najmniej na poziomie B2 lub C1.
BPO/SSC – na co jeszcze można liczyć, pracując w tym sektorze?
Atrakcyjne wynagrodzenie, opieka medyczna i inne benefity to już pewnego rodzaju podstawa w wielu branżach. Warto jednak zauważyć, że ponad połowa firm z sektora SSC i BPO wypłaca swoim pracownikom trzynastki. Kandydaci decydujący się na sektor BPO i SSC mogą także liczyć na pakiety relokacyjne, w razie konieczności przeprowadzki do innego miasta czy kraju. Standardem staje się powoli zdalny onboarding, który znacznie ułatwia nowemu pracownikowi wdrożenie się do firmy. Dużym udogodnieniem jest również możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej.