W jaki sposób prowadzić fanpage na Facebooku? Może to się wydawać bardzo proste w teorii: wystarczy założyć nowy profil i powiązać go z naszym kontem głównym, a potem publikować treści, których głównym celem będzie przyciągnięcie większej liczby użytkowników. Na pierwszy rzut oka nie widać w tym nic skomplikowanego. W praktyce jednak, aby zyskać dużą liczbę fanów, musimy bardzo dobrze przemyśleć nasze działania, wykonać szczegółową analizę grupy, do której chcemy dotrzeć, wykazać się dobrymi umiejętnościami komunikacyjnymi, a także potrafić dostosować nasz content to potencjalnego odbiorcy.
W jaki sposób skutecznie prowadzić fanpage na Facebooku?
Największym wyzwaniem jest, że w tym przypadku nie istnieje żadna złota metoda. Firmowy fanpage prowadzony przez profesjonalistów może mieć mniejszą liczbę polubień i wyświetleń niż taki, założony bez konkretnej strategii. Osiągnięcie wyznaczonych celów wiążę się z wykorzystaniem wszystkich możliwych sposobów dotarcia do użytkowników. Rosnąca liczba polubień często przekładająca się na wejścia na naszą stronę (o ile taką prowadzimy) jest jednym z głównych wskaźników skuteczności naszych działań w prowadzeniu fanpage’a na Facebooku. Jakie kroki należy wykonać, aby przyciągnąć fanów?
Fanpage – znajdź swój temat
Podstawową zasadą fanpage’a na Facebooku jest skoncentrowanie się na wybranym temacie. Mogą to być różnego rodzaju usługi, firmy, zainteresowania, czy pasje. Możemy również prowadzić go na temat poszczególnych dziedzin życia, znanych ludzi, ulubionych rzeczy, czy nawet postaci fikcyjnych. W tym przypadku kreatywność praktycznie nie ma granic. Wybór tematyki nie stanowi problemu. Natrafiamy na nie, dopiero gdy rozpoczniemy działalność fanpage’a.
Jaki jest kolejny krok? Jaki rodzaj contentu publikować, aby zyskać popularność? Jakie są sposoby na promocję kanału? Wszystkie te pytania pojawią się szybciej, niż przypuszczamy, ale kluczem do sukcesu jest skoncentrowanie uwagi na jednym zadaniu – w tej sytuacji jest to dodawanie wpisów związanych wyłącznie z tematyką strony. Nie ma możliwości, aby zdobyć duże zainteresowanie, czy też lajki na fanpage, gdy firma oferująca konkretny rodzaj usług zacznie publikować posty kompletnie niepowiązane z głównym tematem. Na takie zróżnicowanie i próby dotarcia do różnych grup docelowych będziemy mogli sobie pozwolić, dopiero gdy nasza strona się rozwinie. Priorytetem powinna jednak pozostać główna tematyka kanału.
Najważniejsza jest jakość, a nie ilość
Jednolita tematyka naszego fanpage’a to główny element umożliwiający jego rozwój. Musimy jednak dokładnie przemyśleć wszystkie publikowane posty. Powinniśmy przeanalizować na ile będą w stanie zwrócić uwagę potencjalnych odbiorców, czy chcemy umieścić w nich odnośniki np. do firmowej strony internetowej lub zaangażować użytkowników do aktywności. Nie należy skupiać się na bardzo dużej ilości postów, gdyż podobnie jak w przypadku algorytmów Google, Facebook zwraca uwagę na wiele czynników.
Zbyt częste publikowanie wpisów może zostać uznane za spam – optymalna ilość to jeden post raz na 30-60 minut – jednak wyłącznie wtedy, gdy rzeczywiście publikujemy ich dużo (np. w przypadku serwisów informacyjnych z codziennymi wiadomościami ze kraju i ze świata). Wstawianie dużej liczby odnośników w krótkich odstępach czasu może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego – im szybciej dodajemy nowe, tym gorsze są zasięgi kolejnych, co wiąże się z tym, że zobaczy je mniej klientów. Użyteczną funkcją jest planowanie wpisów na konkretny dzień i godzinę, możemy je ustawić np. w weekendy, kiedy nasza firma nie pracuje, a dzięki temu wtedy też dotrzemy do użytkowników. Warto zwrócić na to uwagę, gdyż w dni wolne notuje się większą oglądalność.
Fanpage na Facebooku – przede wszystkim nie spamuj
Najcenniejsze są wartościowe wpisy, szczególnie te, które są w stanie zaangażować publiczność. Chcesz wrzucić link z odnośnikiem? Warto, żebyś go skrócił i usunął obrazek, który kieruje do strony – wzbudzi to ciekawość i zwiększy oglądalność. Jeżeli nasz fanpage jest powiązany ze sprzedażą usług i produktów, ważne jest, aby na bieżąco informować o najnowszych promocjach. Mamy tu duże pole do działania: możemy zaoferować zniżki lub darmowy upominek w zamian za polubienia na FanPage. Takie praktyki na pewno spowodują, że odbiorcy powrócą na nasz profil. Najistotniejsza jest konsekwencja i regularne posługiwanie się strategią skierowaną na rozwój.
Organizuj konkursy i gry na fanpage’u
Facebook to również świetna platforma dla graczy, którzy chcą zrelaksować się po ciężkim dniu. Może warto pomyśleć o stworzeniu własnej gry? Wklejeniu obrazka z zagadką pasującego do naszego profilu? Quizu konkursowego z możliwością wielokrotnego wyboru? Wyszukiwaniu wskazówek po wejściu w link przekierowujący na wybraną stronę? Istnieje wiele różnych sposobów na przekonanie do siebie użytkowników. Powinny jednak być dokładnie przemyślane i nienarzucane siłą. Organizowanie takiego rodzaju zabawy raz na tydzień lub na dwa tygodnie to wystarczająca częstotliwość do utrwalenia wizerunku naszej marki.
Przeanalizuj grupę docelową
Podstawową czynnością, którą warto wykonać, jeśli chcemy rozwijać nasz fanpage na Facebooku, jest zbadanie grupy docelowej pod względem zainteresowania określoną treścią. Można między innymi wyszukać osoby, które klikają „Lubię to” w przypadku określonych linków na temat promocji, konkursów, produktów, a następnie dokonać ich podziału. Następnie warto zwrócić uwagę na różnorodność postów, aby nasz content nie był zbyt monotonny dla odbiorcy. Trzeba jednak wybrać wpisy, które będą traktowane, jako priorytetowe i zaplanować je w regularnych odstępach czasu. Jeśli zauważymy mniejszą aktywność użytkowników, powinniśmy kierować większą liczbę wpisów w stronę tych, którzy odchodzą, co można w prosty sposób zweryfikować po liczbie udostępnień i polubień. Ważne jest jednak natychmiastowe działanie i analiza stale zmieniających się trendów.
Czy prowadzenie Fanpage’a na Facebooku jest dla Ciebie?
Obecnie Facebook liczący ponad 1.2 miliarda użytkowników jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie. Daje to niesamowite możliwości marketingowe, ale czy promowanie usług za pomocą Facebooka to dobre rozwiązanie dla każdej firmy? Nie zawsze. Branże powiązane z nowymi technologiami, IT, rozrywką, sklepy sprzedające usługi i produkty wysyłkowo, czy też wielkie korporacje i przedsiębiorstwa nie powinny mieć co do tego wątpliwości. Jednak jeśli Twoja działalność to lokalny sklep monopolowy, warsztat samochodowy, a nawet zakład pogrzebowy w małej miejscowości, powinieneś zastanowić się, czy zakładanie profilu na Facebooku ma sens. Nie wszystkie produkty i usługi są świadczone globalnie i na powyższym przykładzie lepszym sposobem ich wypromowania mogą okazać się ulotki, lokalna gazeta, czy nawet poczta pantoflowa. Facebook ma zasięg globalny, co oznacza, że osoby z miasta X nie będą zainteresowane promocjami na produkty w sklepie znajdującego się w mieście na drugim końcu kraju. Nie ulega wątpliwości, że fanpage na Facebooku to bardzo dobry pomysł, ale skierowany na dużo szerszy rynek.