Z korespondencji seryjnej korzystają firmy, które chcą w jednym momencie dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Dzięki czemu możliwe jest poinformowanie potencjalnych klientów o rozpoczynającej się promocji lub nadchodzącym wydarzeniu. Czym dokładnie charakteryzuje się ten sposób reklamy i w jaki sposób go przygotować? Podpowiadamy.
Czym jest korespondencja seryjna?
Korespondencja seryjna to mechanizm pozwalający na tworzenie personalizowanych wiadomości do szerokiego grona odbiorców. Zazwyczaj do przesyłania takich treści wykorzystuje się pocztę elektroniczną, czyli e-mail. Jednak coraz częściej w nowoczesnym marketingu do korespondencji seryjnej stosuje się także popularne portale społecznościowe i inne serwisy internetowe posiadające funkcjonalność przesyłania prywatnych wiadomości.
Korespondencję seryjną można stosować zarówno w kierunku obecnych, jak i nowych klientów. W obu tych przypadkach taka kampania reklamowa jest równie skuteczna. Należy jednak pamiętać o tym, że znacznie trudniej spersonalizować wiadomości do osób o których wiemy niewiele. W przypadku obecnych klientów można na przykład załączyć informacje dotyczące ostatnio zakupionych przedmiotów lub zaproponować im zniżkę na zakup usług z których korzystali w przeszłości. Dzięki temu z większym prawdopodobieństwem mogą ponownie wrócić do zakupów.
Jak obecnie tworzy się korespondencję seryjną?
Obecnie tworzenie korespondencji seryjnej jest dużo bardziej intuicyjne i łatwiejsze niż wiele lat temu. Wszystko dlatego, że w tworzeniu wiadomości uczestniczą algorytmy, które odpowiadają za poprawę błędów i przystosowanie treści do konkretnego odbiorcy. Zamiast więc popularnej formy bezosobowej, stosuje się zmienne w których można bezpośrednio zwrócić się do kobiety lub mężczyzny. Tym samym cała wiadomość nabiera dużo bardziej bezpośredniego charakteru i sprawia wrażenie pisanej specjalnie pod potrzeby wybranego klienta.
Każda korespondencja seryjna musi być oparta na konkretnym modelu danych. Muszą tam znaleźć się przede wszystkim podstawowe informacje o osobach do których będą wysłane spersonalizowane wiadomości. Między innymi jest to imię i nazwisko, a także lista usług lub zakupów zrealizowanych w ciągu ostatnich miesięcy. Na podstawie tych informacji można stworzyć odpowiednie szablony, które będą personalnie odpowiadać potrzebom konkretnych odbiorców. Warto także gromadzić informacje zwrotną, a więc monitorować kliknięcia w baner znajdujący się w wysłanej wiadomości oraz przeprowadzać ankiety.