Identyfikacja wizualna firmy powinna być spójna i klarowna. Dlatego potrzebne jest zastosowanie pewnych ujednoliceń w zakresie logotypu. Umożliwia to księga identyfikacji wizualnej. Czym jest i co warto wiedzieć na jej temat? Dlaczego jej stworzenie jest bardzo ważne dla wizerunku marki?
Księga identyfikacji wizualnej – dlaczego warto wybrać system identyfikacji wizualnej?
W każdej branży konkurencja jest ogromna, dlatego warto zadbać o to, by się wyróżnić. Księga identyfikacji wizualnej to umożliwia, gdyż jest zbiorem zasad dotyczących elementów identyfikacji wizualnej stosowanych w firmie. Zarówno wizytówki, notatniki, firmowy papier powinny posiadać logo w określonych kolorach i proporcjach. Identyfikacja marki to stworzenie projektu logo i prezentowanie go na wszystkich nośnikach reklamowych. Agencja brandingowa, która zajmuje się tą kreatywną kwestią oferuje także projektowanie stron www. Księga identyfikacji wizualnej nazywana jest też księgą tożsamości. Zawiera nie tylko informacje na temat wyglądu i kolorystyki logotypu na różnych nośnikach danych. Może dotyczyć nawet sposobu przeprowadzania korespondencji z klientami, odpisywania na maile, a nawet prezentowania oferty firmy. Stworzenie księgi identyfikacji wizualnej umożliwia uzyskanie spójnego wizerunku firmy, a także zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów. Chcąc dotrzeć do jak największego grona odbiorców, należy postawić na spójną strategię marketingową z systemem identyfikacji wizualnej.
Księga identyfikacji wizualnej – co zawiera?
Księga identyfikacji wizualnej zawiera wzór logotypu. Zatem przedstawia wizerunek logo i slogan reklamowy. Określa wytyczne dotyczące ich stosowania, czyli pole ochronne, niedozwolone modyfikacje, a nawet kroje czcionki. Księga identyfikacji wizualnej poza wytycznymi dotyczącymi stosowania wzoru logo na materiałach biurowych, czy reklamowych, w tym billboardach, może zawierać wytyczne dotyczące prezentacji multimedialnych, a nawet dress codu pracowników. Przygotowanie księgi identyfikacji wizualnej zalecane jest przede wszystkim dla dużych przedsiębiorstw. Niemniej jednak mogą ją stworzyć także mniejsze firmy. Ułatwia ona stosowanie spójnej identyfikacji wizualnej we wszystkich filiach.
Księga znaku, czyli wytyczne projektanta
Projektant logo tworzy instrukcję dotyczącą jego wykorzystywania. Zapobiega to jego rozciąganiu, niepoprawnemu skalowaniu, czy łączeniu z zakazanymi kolorami. Wykorzystuje się wzory stosowania logo na poszczególnych nośnikach i przedstawia się również przykłady jego nieprawidłowego zastosowania. Ukazana jest kolorystyka podstawowa, uzupełniająca. Logo powinno mieć spójną kolorystykę, jednak w ramach wytycznych może być stosowane na różnych tłach. Warto wiedzieć, że księga logotypu może mieć wersję papierową, ale i elektroniczną, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Oczywiście są marki, które wykorzystują tylko elektroniczne formy logo, ale i takie które posługują się zarówno jego elektroniczną wersją, jak i tą zmaterializowaną. Księga znaku musi to uwzględniać. Księga identyfikacji wizualnej pozwala wpłynąć na większą rozpoznawalność, a jednocześnie zwiększa prestiż danej marki. Firma postrzegana jest jako bardziej profesjonalna, a do tego dzięki odpowiedniej identyfikacji wizualnej może wzrosnąć jej udział w rynku.