Inbound marketing czyli marketing przychodzący jest to strategia marketingowa, która stroni od agresywnych form reklamy. Podstawowym założeniem inbound marketingu jest wykonywanie takich działań, które przyczynią się do tego, że potencjalny klient sam trafi na nadawcę danego komunikatu.
Na czym polega inbound marketing?
Przede wszystkim na tym, aby wytwarzać treści będące zgodnymi z zainteresowaniami odbiorców, które sami znajdą szukając rozwiązania. Zaliczyć do nich możemy głównie artykuły oraz filmy publikowane w sieci. To na nie trafiają właśnie osoby ciekawiące się danym tematem lub poszukujące konkretnego rozwiązaniach i w ramach uzyskanych z nich informacji poznają także konkretną firmę.
Co można zyskać stosując inbound marketing?
Najważniejszym założeniem inbound marketingu, jest uzyskanie wizerunku eksperta w oczach odbiorcy. To dzięki temu osoby odnajdujące treści publikowane na łamach Internetu, mogą podjąć decyzję o współpracy z tą konkretną firmą mając jej obraz jako specjalisty w swojej dziedzinie. Ponadto za sprawą inbound marketingu wzrasta rozpoznawalność danej marki wśród osób, które są żywo zainteresowane zagadnieniami trudniącymi się przez wyżej wspomnianą. Dodatkowe korzyści jakie płyną ze stosowanie tej formy reklamy, to zredukowanie kosztów pozyskiwania klientów w dłużej perspektywie.
Skąd pochodzi nazwa inbound marketing?
Nazwa pochodzi z języka anielskiego i w wolnym tłumaczeniu oznacza po prostu „przychodzący marketing”. Sugerując się definicją tejże strategii marketingowej możemy śmiało stwierdzić, że to określenie idealnie pasuje do jej założeń.
Jakie są różnice pomiędzy inbound marketingiem, a outbound marketingiem?
Przede wszystkim takie, że inbound marketing jest działaniem, które stawia głównie na zainteresowanie potencjalnego klienta daną marką poprzez „zaprezentowanie się” z jak najlepszej strony. Ten rodzaj działania śmiało możemy porównać do Public Relations, którego zadaniem jest zbudowanie jak najlepszej relacji z klientem. Outbound marketing stawia przede wszystkim na agresywne pozyskanie klienta w formie płatnych reklam, których celem jest dotarcie do jak największej ilości odbiorców w jak najkrótszym czasie. W przypadku tego ostatniego pozyskiwania klienta nie rozpoczyna się od zbudowania z nim więzi.
Co zrobić, aby działania prowadzone w ramach inbound marketingu były skuteczne?
Najważniejszą kwestią, która pozwoli danej firmie na stuprocentowe wykorzystanie możliwości jakie daje ta forma marketingu, jest systematyczne i długofalowe podejście do tematu. Tak samo jak w przypadku pozycjonowania stron internetowych, tak również i w tej kwestii efekty nie przychodzą od razu. Podstawowym założeniem inbound marketingu jest dotarcie do jak największego grona odbiorców, którzy faktycznie są zainteresowani danym tematem. Aby móc to osiągnąć potrzeba czasu oraz systematycznej pracy, która w dłuższej perspektywie czasu z całą pewnością przyniesie wymierne korzyści i pozwoli nam zyskać szerokie grono klientów, a tym samym przyczyni się do rozwoju marki.