Rynek sprzętów elektronicznych nieustannie się poszerza. Każdego roku, do sprzedaży wchodzą setki nowych modeli urządzeń mobilnych, laptopów czy telewizorów. Poniżej skupimy się wyłącznie na tych pierwszych, a dokładniej na smartfonach.
Niektóre serie telefonów są określane mianem „flagowców”. Wielu klientów, podczas rozmowy ze specjalistą w sklepie nie do końca wie, co ten dokładnie ma na myśli, regularnie używając tego słowa. Z kolei dla niektórych, takie powiedzenie jest niemalże intuicyjne. Zdecydowaliśmy się więc na poruszenie tego zagadnienia i wytłumaczenie, czym dokładnie jest smartfon flagowy.
Podstawowa definicja smartfona flagowego
Często bywa tak, że po usłyszeniu jakiegoś słowa rozumiemy, co ono oznacza, lecz nie do końca wiemy w jaki sposób je zdefiniować. U wielu osób, dotyczy to właśnie określenia „flagowiec”.
Można powiedzieć, że taką sygnaturę nadaje się sprzętom, w pewnym stopniu reprezentującym daną markę. Są to zawsze urządzenia, którym producent poświęca najwięcej uwagi i z dumą promuje je jako najlepsze z dostępnych w ofercie modeli. Samo słowo nie ma wbrew pozorom powiązania z flagą. Dawniej używano nazewnictwa flagowca w transporcie morskim. Podobnie jak dziś z telefonami, oznaczał on wtedy najlepszy statek bądź okręt z floty danego armatora.
Jak się okazuje, to nie klienci ustalają sobie na podstawie opinii, który z modeli zostanie flagowcem danej firmy. Wybranie jednego reprezentanta spośród wielu modeli jest zadaniem wyłącznie samej marki. Zazwyczaj, wystawia ona do tego smartfony o najbardziej zapadającej w pamięć nazwie i atrakcyjnym wyglądzie.
Smartfony flagowe w rzeczywistości – jak to działa?
Wyznaczanie flagowców przez producenta przyświeca przeważnie kilku celom. Zdecydowanie wiodącym powodem jest rywalizacja z konkurencją. Każdego roku, wielu ekspertów wypowiada się odnośnie najnowszych modeli smartfonów flagowych od poszczególnych producentów i je ze sobą zestawia. Przewaga nad konkurencją we flagowcach ma z reguły pokazać, że marka X jest lepsza od marki Y całokształtem. Często jednak jest to myślenie stricte marketingowe i nie do końca pokazuje prawdę.
Skoro już o marketingu mowa – jest to drugi z powodów, dla których każda z marek przedstawia swój smartfon flagowy. Otóż, w teorii flagowce posiadają najatrakcyjniejszy design i najlepsze parametry ze wszystkich modeli widniejących w ofercie producenta. Nie da się ukryć, że jakościowo jest to dobry asortyment, o czym świadczy nawet jego cena. Wielu testerów niejednokrotnie sprawdza te telefony na każdej płaszczyźnie i porównuje je do popularnych „średniaków” tej samej marki. Efekt jest zazwyczaj zaskakujący, gdyż okazuje się, że jedne od drugich niezbyt odstają parametrami, a różnica cenowa może być nawet dwukrotnie większa.
Czy warto zakupić flagowca?
Nie można powiedzieć, że zakup flagowca nie jest opłacalny. Są to telefony naprawdę najwyższych losów, często ze specyfikacją znacznie przewyższającą nasze zapotrzebowanie. Jedynym problemem jest jednak koszt takich urządzeń. Dobrym rozwiązaniem jest więc zakup flagowca, mniej więcej rok po jego premierze. Wielce prawdopodobne jest, że jego cena w tym czasie znacznie spadnie.
Do plusów flagowców można dodatkowo zaliczyć łatwość w uzyskaniu części wymiennych bądź poszczególnych typów akcesoriów, jak np. etui.